sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Tuloskunnosta ja harjoituksia

Syksyn, talven ja kevään aikana olen treenannut paljon, välillä omaan kuntotasooni nähden ihan liikaakin. Olen välillä levännytkin. Liian usein lepo on tullut ns. pakon kautta, eli olen kroppa on sairastunut, kun se on todennut, että ei tuo nainen muuten rauhoita tätä menoa. Nytkin tuli iltasella pieni kurkkukipu, ja tiesin koko alkuviikon, että riski siihen on suuri, koska viikko on niin vauhdikas. Jos en olisi tiedostanut asiaa ja vähentänyt stressiä, voisin olla täysin sängynpohjalla.

Olen harjoitellut hyvin, monipuolisesti ja melko tasapainoisestikin. Voin ihan rehellisesti myöntää, että olen hieman pettynyt tuloskehitykseeni. Tiedän kyllä, että olen aika lailla lahjaton, mutta sitkeyteni ja tietynlainen tinkimättömyyteni kyllä pitäisi korvata lahjattomuutta. 

Kestävyyttä on tullut hurjasti viime vuoteen nähden. Huhtikuussa 2012 en juossut edes kahdeksaa kilometriä. Viime vuoden pikamatkan kisoissa ja muissa harjoitteissa, mm. työmatkapyöräillyssä olin ihan raato. Nyt sellaiset reissut menevät ihan kepoisasti. Kestävyyttä tietysti tarvitaan perusmatkan kisaan. Mutta puolimaratonkokemuksen perusteella voin sanoa, että vaikeaa tulee olemaan, todella vaikeaa...

"Ongelma" on, että vauhti ei ole kehittynyt juuri ollenkaan. Pyöräilyssä ihan pikkaisen ehkä, mutta muuten ei. Niinpä vietän perusmatkalla aika pitkän ajan, mikä tietysti tuo rankkuutta lisää. No, ei auta voivotella, vaan nauttia niistä tuloksista, jotka toteutuvat. Olen itse triathlonharrastuksesta ja kisaamisesta niin innoissani ja ne antavat voimaa arkeen, että tulokset ovat oikeastaan ihan yksi hailea siinä kokonaisuudessa. Tärkeintä olisi maaliin pääsy. Siinä on itsensä ylittämistä ihan riittämiin.

Ensi kaudella olen ajatellut keskittyä perusmatkan tuloskunnon parantamiseen, eli siihen vauhtiin.

***

Tällä viikolla on ollut kaksi ajanottotreeniä. Toinen oli tempoajo keskiviikkona ja toinen harjoituskisa eilen. 

Tempoajossa paransin aikaani viime vuoteen nähden 20 km matkalla noin 5 min. Viime vuoden vertailuaika on tosin duathlonista, mutta silti pidän pyöräaikaa aika vertailukelpoisena. 

Harjoituskisa oli 400 m uintia altaassa, noin 15 km pyörää ja noin 4-5 km juoksua. Tuloksia ei ole vielä tullut,, joten ihan sekunnintarkkaa dataa minulla ei ole. 

Altaassa tuli ihan ekasta triathlonkisastani (HCT) tuttu allaspaniikki. Jo parin ensimmäisen vedon jälkeen tuntuu, että happi on täysin loppu, sydän prakaa ja painun pohjaan. Yritin vähän alkuun jatkaa vapaan uintia, mutta onneksi tajusin, että tilanne on rauhoitettava selkäuinnilla. Otin vanhat uimalasit käyttöön, koska uudet ovat umpihuuruisest, ja vanhat vuotivat. Sekin vaikutti paniikkiin. Jännää, että treeneissä vastaavaa paniikkia ei tule. Eikä avovedessäkään läheskään siinä määrin kuin altaassa. No, aikani oli ihan normaalia harjoitusaikaani, mutta paniikin vuoksi olin superhengästynyt. 

Pyöräilyssä tuntui jaloissa keskiviikon tempoajo. Syke oli pyöräilyyn ihan hurja. keskisyke oli noin 165. Ikinä en ole pyöräillyt tuollaisella sykkeellä. Vauhti oli ehkä hiukkasen hitaampi kuin keskiviikon tempoajossa. En jaksanut tsempata itseäni vastaavasti kuin keskiviikkona. Mehu oli liian vahvaa, ja minua alkoi pistämään kylkeen pyöräilyssä vähäsen. Ehkä juoman ja kovan sykkeen johdosta. Pyöräilyn lopussa oli tarkoitus ottaa geeli, mutta en ottanut, koska ajattelin, että vahva mehu riittäisi, ja jos ottaisin geelin, se saattaisi mehun kanssa pistää lisää. 

Juoksuun pääsin ihan mukavasti. En ollut muistanut, kuinka hitaalta juoksu tuntuu heti pyöräilyn jälkeen. Ehkä starttasin liian lujaa, koska kylkipistos tuli takaisin. Lönköttelin vaan, ja keskityin pistoksen poissa pitämiseen. Rauhallisia ajatuksia ja oikein rauhallista hengitystä. Selvää oli, että happi oli jotenkin liian vähissä. Minua auttaa, kun hengitän vaikkapa neljään laskien ulos, rauhallisesti. Suuri osa pistämisestä on kisajännitystä, joten suuntaan ajatuksiani muualle kuin menossa olevaan kisaan, vaikkapa ympärillä olevaan kauniiseen luontoon. 

Vaikka olin ihan reilusti viimeinen, minua odotettiin maalissa ja kannustettiin, kiitos :-).

Viikko 20 (13.5.2013-19.5.2013)
UrheilulajiKplKesto (h)Matka (km)
Pyöräily340.0%3:19:0075.2%69.1
Ratsastus224.1%2:00:000.0%0.0
Triathlon115.3%1:16:0022.2%20.4
Uinti214.5%1:12:002.6%2.4
Painoharjoittelu16.0%0:30:000.0%0.0
98:17:0091.9

Tänään olisi ohjelmassa pitkä lenkki, mutta jätän sen väliin lievän kurkkukivun ja jalassa olevan pienen tulehduksen takia. Ensi työviikko on taas superhurja, ja sen sekä ratsastustuntien seurauksena en pääse edes pyörällä käymään töissä :-( . No, täytyy pyöräillä joku ilta sitten.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan!