maanantai 8. lokakuuta 2012

Inbody - kehonkoostumusanalyysi

Juoksutasotestin jälkeen triathlonkoulussa oli vuorossa Inbody-kehonkoostumusanalyysi. Edellisen kerran analyysi tehtiin minulle reilun pari vuotta sitten, heikkokuntoisena. Painoa on tullut hieman lisää. Sen jo tiesinkin. Keho on testin mukaan tasapainottunut, mutta sillä tavalla, että lihaksia on hävinnyt. Lihasten häviäminen on mystinen tulos, mutta en jaksa sillä vaivata juurikaan päätäni: olenhan nyt fyysisesti todella paljon paremmassa kunnossa kuin edellisellä testikerralla.

Mutta se rasva... Voivoi... Analyysin mukaan rasvaprosenttini on yli 30 ja kehossani on rasvaa liikaa yli 8 kiloa. Luit oikein, yli kahdeksan kiloa. Koska rasvaprosentti on iso, Inbody laski, että minun tulisi laihtua seitsemisen kiloa ja saada hieman lihasta lisää. 

Tiedän, että minulla on varaa hävittää painoani. Tankkaus jää liikunnan jälkeen päälle minulle aivan liian helposti. Ravinnon laatukin on huonontunut liikunnan aloittamisen jälkeen. 

Annoin juuri nyt itselleni lupauksen, että vähennän höttöhiilihydraattien ja tyydyttyneiden, prosessoitujen rasvojen syöntiä. Syön paljon proteiinia, todella paljon, mutta siihen sekä laadukkaisiin rasvoihin on panostettava ruokavaliossa lisää. Välipalat olisi nautittava mieluummin ennen urheilua kuin sen jälkeen. Tasapainoinen syöminen vuorokauden ja viikon ympäri on tärkeää. 

Sinänsä minulla on Inbody-testistä huonoja kokemuksia, enkä aio siitä stressiä ottaa. Rasvaongelma on kuitenkin todellinen, ja Inbody antoi siihen puuttumiseen puhtia. Rasva lihakseksi! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan!